Od 1 lipca 2013 r. weszła w życie nowa ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ministerstwo Środowiska szczegółowo określiło nowe zasady odbioru i segregowania odpadów.Zgodnie z nowym prawem gmina przejmuje obowiązki właścicieli nieruchomości w tym zakresie . Zdjęto z mieszkańców obowiązek samodzielnego zawierania umów z firmami, odbierającymi śmieci. Będą oni płacili za odbiór odpadów, które wyprodukują. Dotyczy to również odpadów wielkogabarytowych i zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Wysokość opłaty zależy od władz gminy – to one bowiem ustanawiają podatki, z których opłacane są stosowne firmy. O ile ogólne zasady ‚ustawy śmieciowej’ są takie same w całym kraju, o tyle określenie zasad szczegółowych ustawodawca pozostawił lokalnym władzom.To one mają obowiązek stworzenia warunków, umożliwiwjących mieszkańcom segregowanie śmieci. Samorządy określają, jak ma wyglądać nowy system na ich terenie – dotyczy to m.in. liczby i koloru pojemników i worków na odpady oraz częstotliwości wywozu śmieci.
Nowa ustawa uniemożliwia ‚samowolne’ gospodarowanie odpadami. Okazuje się bowiem, że aż 1/4 gospodarstw nie produkuje śmieci- nie zawarła żadnej umowy na ich wywóz. Powszechnie wiadomo, że są one wyrzucane ukradkiem do lasu, przydrożnego rowu lub palone w piecach. Nowe zasady mają zapobiec powstawaniu dzikich wysypisk i sprzyjać ochronie środowiska. Śmieciarki mają być wyposażone w satelitarny system monitoringu, dzięki któremu będą znane dane o położeniu pojazdu, miejscach postoju i wyładunku odpadów.
Celem ‚rewolucji śmieciowej’ jest również skuteczna regulacja segregacji śmieci, zmierzająca do zwiększenia liczby odpadów, przeznaczonych do recyklingu czyli odzysku surowców wtórnych i ich ponownym przetwarzaniu w celu uzyskania materiału o przeznaczeniu pierwotnym lub innym. Unia Europejska zobowiązuje nas, by do recyklingu trafiało 50% odpadów (dotychczas przetwarzamy jedynie 18%). Niedostosowanie się do wymagań unijnych jest związane z wysokimi karami finansowymi.
Obowiązek segregacji śmieci dotyczy zarówno mieszkańców domów jednorodzinnych, jak i budynków wielorodzinnych.
Ustawa nakazuje rozdzielać odpady, nadające się do ponownego przetworzenia, takie jak : papier, szkło, metal, tworzywa sztuczne i te , ulegające biodegradacji.Odpady zmieszane (resztki kuchenne, artykuły higieny osobistej i inne) należy wyrzucać do odrębnych worków lub pojemników.
Jak segregować odpady?
PLASTIK / METAL / PAPIER ( segregowanie suche)
-puste butelki po napojach, kosmetykach ( bez nakrętek)
-puste opakowania po jogurtach, margarynach, śmietanie
-kartony, pokryte folią aluminiową po sokach, mleku, śmietanie
-opakowania stalowe i aluminiowe (puszki)
-nakrętki metalowe
-opakowania typu tetrapak
-plastikowe opakowania po kosmetykach
Nie wolno tutaj wrzucać puszek i pojemników po lakierach, farbach, klejach, opakowań po olejach, smarach.
SZKŁO
-butelki szklane po napojach, alkoholu, żywnośći ( bez nakrętek, kapsli, korków)
-słoiki (bez nakrętek)
– szklane opaakowania po kosmetykach ( bez metalowych i plastikowych nakrętek)
Nie wolmo wrzucać ceramiki, luster, szyb samochodowych, szkła okiennego, świetlówek, żarówek, lamp, szkła żaroodpornego, okularowego, kryształów.
Przed wrzuceniem odpowiedniego opakowania do worka należy oczyścić go z resztek żywności, płynów lub opłukać – po to, by nie gniły w kontenerach. Nie trzeba zrywać etykiet. Puszki po napojach i kartony po sokach należy zgniatać, aby zminimalizować ich objętość.
ODPADY ZMIESZANE (odpady pozostałe po segregacji)
-potłuczona porcelana, talerze
-śmieci z odkurzacza
-opakowania po dezodorantach
-zepsute zabawki
-brudne plastikowe opakowania (np. po oleju)
-resztki kuchenne, obierki z owoców i warzyw, skorupki jaj
-pampersy, ręczniki papierowe, podpaski, chusteczki higieniczne
– tkaniny
-popiół węglowy zimny
ODPADY ZIELONE
– liście
-zwiędłe kwiaty
-trawa
-gałązki drzew i krzewów
Można je kompostować na terenie nieruchomości bądź zbierać i przekazywać do odbioru (MPGK) zgodnie z harmonogramem odbioru.
Odrębnej segregacji wymagają śmieci niebezpieczne, budowlane i wielkogabarytowe.
Śmieci niebezpieczne należy wrzucać do pojemników do tego celu przeznaczonych. W każdej gminie powinny się znaleźć punkty ich zbiórki. Do śmieci niebezpiecznych należą m.in. zużyte baterie i akumulatory, sprzęt agd, zużyte opony, opakowania op smarach i płynach technicznych, opakowania po nawozach sztucznych. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny można oddać w sklepie przy zakupie nowego lub też dostarczyć do punktów mobilnych podczas zbiórek akcyjnych.
Pojemnik na odpady remontowo – budowlane należy zamówić na własny koszt. Przeznaczony jest do wyrzucania m.in. paneli, glazury, ram okiennych, drzwi, płotów, grzejników, gruzu.
Odpady wielkogabarytowe ( szafa, tapczan, meble) powinny być wyrzucane do kontenera, stojącego przy śmietniku. Jeśli go nie ma, należy poprosić zarządcę budynku o jego podstawienie. Można je również oddać do zbiorczych punktów gromadzenia odpadów, jeśli funkcjonują w mieście.
Nowe obowiązki czy zachowania proekologiczne? Jeśli nauczymy się trzymać śmieci pod kontrolą, przysłużymy się nie tylko środowisku, ale i domowemu budżetowi.